Potiče li Vjeronauk mlade da kritički razmišljaju?

Je li Vjeronauk predmet koji od učenika očekuje slijepo prihvaćanje gotovih zaključaka i ne dopušta im da misle svojom glavom?
Vjeronauk

 

Djeca osnovnih škola od jeseni će umjesto Vjeronauka moći odabrati novi izborni predmet pod nazivom „Kritičko mišljenje“.

Glavna teza Radne skupine koja je osmislila kurikulum ovog predmeta jest da djecu treba naučiti kako razmišljati, a ne isključivo što razmišljati. Cilj je Kritičkog mišljenja pomoći djeci da bolje argumentiraju svoja stajališta.

I to je sasvim legitimno. Međutim, nužan odabir između Vjeronauka i Kritičkog mišljenja stvara dojam oprječnosti, kao da Vjeronauk podrazumijeva slijepo prihvaćanje gotovih zaključaka i ne dopušta učenicima da sami razmišljaju, dok Kritičko mišljenje vježba učenike probirati (dez)informacije i misliti svojom glavom.

No je li tomu baš tako? Je li Vjeronauk rigidan predmet koji se izvodi tako da nastavnik izloži nastavno gradivo i očekuje da učenici ne postavljaju pitanja, ne razumiju i ne istražuju što uče, već samo lakomisleno i površno nauče propisano gradivo? Ili i u Vjeronauku postoji nešto što se popularno zove „kritičko mišljenje“, odnosno učenje s razumijevanjem uz zdravu dozu sumnje? Je li sveti Augustin možda pogriješio kad je rekao „Vjerujem da bih razumio, razumijem da bih vjerovao?“ 😊  

 

 

Za održavanje nastave Vjeronauka najvažniji su vjeroučitelji. Oni vode nastavu, tumače gradivo i postavljaju učenicima pitanja. Svojim pristupom mogu pobuditi motivaciju i zanimanje mladih kako bi se aktivno uključili i usvojili nova znanja.

Njihova glavna pomagala su vjeronaučni udžbenici.

Udžbenici su do prije nekoliko godina bili više usmjereni na sadržaj. To je vjeroučiteljima znatno otežavalo rad jer su trebali uložiti kreativan napor kako bi potaknuli učenike da aktivnije sudjeluju u nastavi.

Takvi udžbenici, pa da su imali i najkvalitetniji sadržaj, nisu bili dovoljno poticajni za razvijanje kritičkog mišljenja učenika. Učenici su ipak već dorasli mladi ljudi koji se danas sve češće nalaze u društvu onih koji se ne deklariraju kao vjernici.

Salesiana je prepoznala potrebu učenika za dubljim, obuhvatnijim i kreativnijim pristupom i tomu prilagodila i udžbeničku građu. Tako su nastali interaktivni udžbenici „drugačijeg koncepta“ pod nazivom Dođi i vidi.

 

Dođi i vidi

 

Za razliku od prijašnjih vjeronaučnih udžbenika, ovi udžbenici zamišljeni su kao jedan zajednički hod, odnosno kao put postupnog otkrivanja. Oni ne pružaju samo gotove odgovore, nego postupno vode učenike kako bi ih samostalno otkrili. Udžbenik „komunicira“ s učenicima pozivajući ih da komentiraju i necrkvena ili protucrkvena stajališta.  

Iako se razilaze u mišljenju, stavovi dvojice fizičara, Ivice Puljka i Vuke Brigljevića, nalaze se u Salesianinom udžbeniku, što možete pročitati na slici ispod.    

 

Ivica Puljak

 

Čak se i sam profesor Puljak oglasio na svom Facebook profilu o tome kako mu je drago da je bio citiran i kako se nada da se o ovim temama raspravlja. Objavu možete pogledati ovdje.

A evo i još jednog primjera, odnosno citata iz udžbenika koji učenicima pružaju uvid u  različita mišljenja o Crkvi. Učenicima je tako pružena cjelovita slika kako bi mogli oblikovati svoje uvide u mišljenja i stavove.   

 

 

Ovdje je predstavljena jedna žestoka anticrkvena kritika koja je za nas neprihvatljiva. No udžbenici Dođi i vidi ne bježe od kritika koje se mogu čuti u društvu, zato se ova kritika i nalazi u jednom od njih. Na taj se način nastoji dati mladima mogućnost da zajedno dođu do svojih odgovora.

Neka područja u udžbenicima nisu u potpunosti obrazložena, što nastavnicima može stvoriti problem. No cilj je potaknuti nastavnike da vode učenike u pronalaženju odgovora na pitanja ili, recimo to ovako: da potiču djecu na kritičko mišljenje. 😊

Zanimale su nas pojedinosti vezane za ove inovativne udžbenike, pa smo postavili nekoliko pitanja tvorcu ovog novog koncepta i uredniku udžbenika, don Mihovilu Kurkutu:

Zašto naziv Dođi i vidi?

Naziv je ukraden je iz evanđelja, iz onog dijela kada Andrija i Petar pitaju Gospodina „Učitelju, gdje stanuješ“, a on se okrene prema njima i kaže im „Dođite i vidite“.

To je i smisao ovih udžbenika. Oni potiču učenike da uđu, iskuse, vide i informiraju se, tako da bi tek potom mogli nešto vidjeti i doživjeti.

Po čemu su još ovi udžbenici posebni?

Čim ih uzmete u ruke, imate skroz drugačiji dojam. Oni su lijepi, prozračni, odišu jakim fotografijama.

Svaki udžbenik sastoji se od 12 tema. Svaka tema ima svoju dvolisnicu koja ju najavljuje, uvodnu rubriku „zagrijavanje“, zatim razradu, rubriku „kultura“ i vježbaonicu koja potiče dublje promišljanje o temi i samostalni rad učenika.

 

 

Što kažu nastavnici?

Neki nastavnici su zbunjeni, neki su i duboko razočarani, no većina ih je jako radosna što je napokon dobila jedan jako koristan instrument blizak mladima i koji polazi iz svijeta mladih.

Ovi udžbenici zahtijevaju mnogo veći napor nastavnika. Traže da budu „režiseri“ i da se dobro pripreme jer provokacije koje su u udžbenicima mogu ići i u drugom smjeru…

A što o udžbenicima kažu mladi?

Jako su zadovoljni. Jedan je vjeroučitelj među svojim učenicima proveo anketu o njihovom zadovoljstvu našim udžbenicima. Bilo je više od 170 odgovora i većini mladih naši se udžbenici jako sviđaju.

Ovdje je i prikaz rezultata koji to potvrđuju.

 

Rezultat 2

 

Što je to platforma VjerApp?

Ovi udžbenici imaju i mrežnu podršku, aplikaciju koja se zove VjerApp. Ona je napravljena zbog potreba moderne hrvatske škole.

U VjerAppu mladi mogu pronaći mnoge dodatne sadržaje, kao i produbljenje i proširenje tema koje se obrađuju. Sve je to obrađeno u kvizovima, PDF dokumentima i u više od 100 videozapisa.

 

Digitalni udžbenik vjeronauk

 

A ovako izgleda sučelje aplikacije VjerApp.

Svaki udžbenik ima 12 nastavnih cjelina. Kad odaberete neku nastavnu cjelinu, aplikacija vas preusmjeri na internetsku stranicu koju možete vidjeti na slici ispod. Sve nastavne jedinice jedne nastavne cjeline detaljno su razrađene u videozapisima i PDF dokumenatima. U donjem dijelu stranice možete pronaći kviz i riječ, odnosno pitanje svećenika za raspravu.

 

 

Mrežnu nadopunu nastave Vjeronauka u Hrvatskoj možete pogledati ovdje.

Kome su namijenjeni ovi udžbenici?

Učenicima prvog i drugog razreda srednjih škola.

Zanimljivo je da su čak su i mnogi odrasli htjeli imati ove udžbenike kako bi mogli učiti o vlastitoj vjeri, pa se zbog toga može reći da su ovi udžbenici namijenjeni svima.

Zaključak:

Nadamo se da vam je kratki pregled Salesianinih udžbenika Dođi i vidi potvrdio da Vjeronauk nudi upravo suprotno od slijepog pristajanja uz informacije. I nije moguće da je tako jer pitanja kojih se nastava Vjeronauka dotiče potiču učenikovo zanimanje i propitivanje. Da bi se vjera produbila, potrebno je razumjeti ju, što je i jedan od ciljeva nastave Vjeronauka. Za to nam je potreban inovativan pristup – pristup koji izaziva razmišljanja učenika i vodi ih do odgovora i zaključaka. To je pristup kritičkog razmišljanja.    

Dođi i vidi izvrstan je alat za takav pristup jer postavlja ključna pitanja, potiče na raspravu i ne nudi gotova rješenja. Podučavajući učenike „kako razmišljati“ pomaže im da dođu do odgovora „što razmišljati“.

Za kraj možete pogledati Dođi vidi udžbenike. Na njima je u protekle tri godine radilo četrdesetak suradnika i autora. U njih je uložena golema snaga i posvećena im je velika ljubav – ljubav za mlade. Salesiana vjeruje u mlade i želi im dati ono najbolje. 😊

 

Udžbenici

Svidio ti se članak? Podijeli ga:

Pročitaj više

Pogledajte što smo sve radili i gdje smo sve bili